Narration and remembrance in “Um cinturão”, by Graciliano Ramos, and “As cartas deitadas”, by Teolinda Gersão
DOI:
https://doi.org/10.37508/rcl.2024.n52a1160Keywords:
Narration, Remembrance, Memory, Graciliano Ramos, Teolinda GersãoAbstract
For the present analysis, the corpus consists of two short-stories: “Um cinturão”, by Graciliano Ramos, and “As cartas deitadas”, by Teolinda Gersão. The objective is to confront the texts with the notions of narration and narrator, remembrances, and memory. The analysis is supported by the concepts of memory, remembrances, and reminiscence in light of Candau (2016), Le Goff (1990), Pollak (1989, 1992), and Ricoeur (2007), and also by the reflections on the instance of the narrator, as well as the act of narrating, in view of Genette (2017) and Benjamin (2012). The analysis focuses on the aesthetic and narrative structures of the short-stories. Noticeably, both texts have shown that notions of narration and narrator, remembrances and memory are intertwined in their textual composition. So, both texts promote a process of recovery and manipulation: these texts illuminate and clarify some important events, places, people and objects for the subjects of the narratives, as an aspect that builds your memorable existence.
Downloads
References
BARTHES, Roland. O rumor da língua. São Paulo: Brasiliense, 1988.
BENJAMIN, Walter. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 2012. p. 213- 240.
CANDAU, Joël. Memória e identidade. São Paulo: Contexto, 2016.
CANDIDO, Antonio. Ficção e confissão: ensaios sobre Graciliano Ramos. Rio de Janeiro: Ouro sobre azul, 2006.
CORTÁZAR, Julio. Alguns aspectos do conto. In: CORTÁZAR, Julio. Valise de Cronópio. São Paulo: Perspectiva, 2006. p. 147-163.
GENETTE, Gérard. Figuras III. São Paulo: Estação Liberdade, 2017.
GERSÃO, Teolinda. As cartas deitadas. In: GERSÃO, Teolinda. Histórias de ver e andar. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 2002. p. 159-176.
LE GOFF, Jacques. História e Memória. Campinas, São Paulo: Editora da UNICAMP, 1990.
NABOKOV, Vladimir Vladimirovich. Fala, memória: uma autobiografia revisitada. Rio de Janeiro: Objetiva, 2014.
POLLAK, Michael. Memória e identidade social. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 5, n. 10, p 200-212, 1992. Disponível em: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/view/1941. Acesso em: 07 jan. 2022.
POLLAK, Michael. Memória, esquecimento, silêncio. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 2, n. 3, p. 3-15, 1989. Disponível em: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/article/view/2278. Acesso em: 1 jan. 2022.
RAMOS, Graciliano. Um cinturão. In: RAMOS, Graciliano. Infância. Rio de Janeiro: Record, 2012. p. 33-37.
RICOEUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Campinas: UNICAMP, 2007.
ROSSI, Paolo. O passado, a memória, o esquecimento: seis ensaios da história das ideias. São Paulo: UNESP, 2010.
SANTIAGO, Silvano. O narrador pós-moderno. In: SANTIAGO, Silvano. Nas malhas da letra. São Paulo: Companhia das Letras, 2002. p. 44-60.
SANTOS, Jane Rodrigues dos. Histórias de ver e narrar: um estudo comparado da obra de Teolinda Gersão. 2012. Tese (Doutorado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2012. Disponível em: https://app.uff.br/riuff/handle/1/7771. Acesso em: 28 dez. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in Convergência Lusíada agree with the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC-BY-NC 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors may enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal’s published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
Revista Convergência Lusíada is licensed under a Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.