The modern and its configurations in poems by Charles Baudelaire, Cesário Verde and Fernando Pessoa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37508/rcl.2024.nEsp.a1288

Keywords:

Modernism, vanguard, cultural identity

Abstract

Initially, this text will seek to present the existing connections between the categories: new, rupture, tradition of rupture, avant-garde and origi­nality. From there, the tensions between the aesthetic and the ideologi­cal will be examined; cosmopolitanism and nationalism. Modernization theories and their determinants in relation to the insertion of the cultur­al product in the political and social field will also be revisited; the aes­thetics of rupture and its articulation with historical time. By focusing on modernism and the cultural identity of Portugal, some segments that characterize Portuguese modernism will be analyzed. Modernist mani­festos, intervention texts and aesthetic proposals.

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Author Biography

Izabel Margato, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio)

É Professora da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro – PUC-Rio; pesquisadora 1C no Conselho Nacional de De­senvolvimento Científico e Tecnológico CNPq; investigadora auxiliar do Instituto de História Contemporânea IHC da Universidade Nova de Lis­boa; cientista do Nosso Estado da Fundação de Amparo à Pesquisa do Rio de Janeiro FAPERJ, investigadora do Centro de Estudos Interdisciplinares do Século XX (CEIS20), da Universidade de Coimbra. Vem desenvolvendo projetos sobre o papel do intelectual e sobre a Arte realista e seus des­dobramentos nos séculos XX e XXI, com ênfase no projeto voltado para a cultura de resistência e a documentação do movimento Neorrealista Português.

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Published

2024-04-21

How to Cite

Margato, I. (2024). The modern and its configurations in poems by Charles Baudelaire, Cesário Verde and Fernando Pessoa. Converência Lusíada, 35(Esp.), 132–148. https://doi.org/10.37508/rcl.2024.nEsp.a1288