Paths of children’s and youth literature: transatlantic journeys

Authors

  • Clarisse Dias Pessôa Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.37508/rcl.2020.n44a410

Keywords:

children’s literature, identity, lusophony, Portuguese language

Abstract

This paper seeks to provide a critical reading of the importance of chil­dren’s literature to disseminate Brazilian and Portuguese cultures to the youngest, taking into account the problematic dimension in our day of concepts such as culture and identity. This paper presents also a brief analysis of the role of the book to the formation of human being. The role the children’s literature takes place both, in Brazil and Portugal will also be analyzed, as well as the efforts for its dissemination and enlarge cultu­ral interchange between both countries. To this, researches about litera­ture, sociology and international politics have been studied, highlighting Ramos & Navas (2016), Rocha (1992), Candido (2004), Meireles (2016), Ea­gleton (2006) e Hunt (2010).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Clarisse Dias Pessôa, Universidade Federal Fluminense

É pós-graduanda no curso de especialização em Li­teratura Infantojuvenil, na Universidade Federal Fluminense. Graduada em Letras – Português/Inglês, pela Universidade Estácio de Sá. Atua como coordenadora pedagógica das séries iniciais do ensino fundamental na rede particular de ensino de Niterói-RJ.

References

ANDRUETTO, Maria Teresa. Por uma literatura sem adjetivos. Tradução Carmem Cacciacarro. São Paulo: Pulo do Gato, 2012.

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: CANDIDO, Antonio. Vá¬rios escritos. 4 ed. Rio de Janeiro: Ouro Sobre Azul; São Paulo: Duas Cida¬des, 2004.

DARNTON, R. História da leitura. In: BURKE, P. (org.). A escrita da histó¬ria. Tradução Magda Lopes. São Paulo: Editora Unesp, 1992.

EAGLETON, Terry. Teoria da literatura: uma introdução. Tradução Wal¬tensir Dutra. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

HUNT, Peter. Crítica, teoria e literatura infantil. Tradução Cid Knipel. São Paulo: Cosac Naify, 2010.

MACHADO, Ana Maria. Contracorrente: conversas sobre leitura e políti¬ca. São Paulo: Ática, 1999.

MEIRELES, Cecília. Problemas da literatura infantil. 4. ed. São Paulo: Global, 2016.

MENNA, Lígia. A literatura infantil além do livro. Rio de Janeiro: Bone¬cker, 2019.

MURARGY, Murade. Divulgar e preservar o patrimônio imaterial da CPLP. In: PEREIRA, Celina; AFONSO, José; CERQUEIRA, Sidney (org.). Contos tradicionais da CPLP. Audiolivro. Maia: Sersilito, 2014. Disponí¬vel em: https://www.cplp.org/Default.aspx?ID=4547. Acesso em: 19 out. 2019.

NETO, Leonardo. Duas brasileiras entre as cinquenta maiores editoras do mundo, Publishnews, São Paulo, 5 set 2017. Disponível em: https:// www.publishnews.com.br/materias/2017/09/05/duas-brasileiras-entre-as-50-maiores-editoras-do-mundo. Acesso em: 16 nov. 2019.

OLIVEIRA, Iris Filomena Mendes de. Obras de literatura infantojuvenil portuguesa no mercado livreiro e editorial brasileiro em 2010 e 2011. 2013. Dis¬sertação (Mestrado em Educação) — Faculdade de Educação da Universi-dade Estadual de Campinas, Campinas, 2013. Disponível em: http://reposi-torio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/250740. Acesso em: 5 mai. 2020.

PEREIRA, Celina; AFONSO, José; CERQUEIRA, Sidney (org). Contos tra-dicionais da CPLP. Audiolivro. Maia: Sersilito, 2014. Disponível em: ht-tps://www.cplp.org/Default.aspx?ID=4547. Acesso em: 19 out. 2019.

PNBE. Fundação Nacional do Livro Infantojuvenil, 1999. Disponível em: http://www.fnlij.org.br/site/pnbe-1999.html. Acesso em: 9 jan. 2020.

RAMOS, Ana Margarida; NAVAS, Diana. Literatura juvenil dos dois lados do Atlântico. Porto: Tropelias & Companhia, 2016.

ROCHA, Natércia. Breve história da literatura para crianças em Portugal. 2. ed. Lisboa: Instituto de Cultura e Língua Portuguesa, Ministério da Educação, 1992.

TORRADO, António. Donzela que vai à guerra. Ilustrações Daisy Startari. Aparecida, SP: Santuário, 1994. (Coleção Luso-afro-brasileira. Série Santa Maria, Pinta e Nina).

Published

2020-12-30

How to Cite

Pessôa, C. D. (2020). Paths of children’s and youth literature: transatlantic journeys. Converência Lusíada, 31(44), 337–352. https://doi.org/10.37508/rcl.2020.n44a410