Poet drunk with intimate ideas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37508/rcl.2020.n44a415

Keywords:

Álvares de Azevedo, art criticism, irony

Abstract

The text aims to analyse the ironic and descriptive procedures of the poem “Ideias íntimas” (Álvares de Azevedo), chosen to forge a conflict with the traditional poetic system and his artistic time. This paper discusses the construction of the lyrical subject as a poet who presents himself as a student of the law course who, interrupting his studies, contemplates, shows and interprets some images of works of art by himself and others.

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Author Biography

Cilaine Alves Cunha, Universidade de São Paulo (USP)

É professora livre-docente de Literatura Brasileira na Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo. Realizou estágio de pós-doutorado na Casa de Rui Barbosa (Rio de Janeiro), com pesquisa sobre O Guesa, de Sousândrade. É autora do livro O belo e o disforme: Álvares de Azevedo e a ironia romântica (São Paulo: Edusp, 1998) e de artigos em livro e em periódicos sobre a obra de Gonçalves de Magalhães, Gonçalves Dias, Bernardo Guimarães, Sousân­drade, Machado de Assis, entre outros assuntos.

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Published

2020-12-30

How to Cite

Cunha, C. A. (2020). Poet drunk with intimate ideas. Converência Lusíada, 31(44), 166–190. https://doi.org/10.37508/rcl.2020.n44a415