The saint who pulled up the skirt and the word witch: the lyrical voices of subversion in Hilda Hilst and Maria Teresa Horta

Authors

  • Português Cristina Ataliba de Oliveira Silva Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
  • Mauro Dunder Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) http://orcid.org/0000-0002-2855-4764

DOI:

https://doi.org/10.37508/rcl.2022.n48a507

Keywords:

Maria Teresa Horta, Hilda Hilst, subversion, feminine body, poetry

Abstract

The poetries by Maria Teresa Horta and Hilda Hilst converge in several aspects, amongst which the idea of subversion. They create a feminine body that is the subject of its own desires. Both Horta and Hilst write texts that use the word as the instrument of that insurrection, manifestations of the fight to conquer the right to not being in an objectified condition of an existence submitted to masculinity. This article starts from those ideas to discuss the poems “Retrato de uma Fidalga de Lisboa”, from Eu Sou a Minha Poesia (2019), and “Fazer Amor Contigo”, from Paixão (2021), both by Horta, and “I” and “II”, by Hilst, published in Da Poesia (2017). To do so, the article uses the theoretical scope of feminine critique to analyze the relations of subversion between the Occidental feminine figure and the images built in their texts.

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Author Biographies

Português Cristina Ataliba de Oliveira Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Mestranda em Estudos da Linguagem (Estudos de Literatura Comparada) pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Licenciada em Letras (Português) pela Universidade Potiguar.

Mauro Dunder, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem e Professor Adjunto do Departamento de Letras da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Doutor em Letras (Literatura Portuguesa) pela Universidade de São Paulo.

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Published

2022-11-10

How to Cite

Cristina Ataliba de Oliveira Silva, P., & Dunder, M. (2022). The saint who pulled up the skirt and the word witch: the lyrical voices of subversion in Hilda Hilst and Maria Teresa Horta. Converência Lusíada, 33(48), 83–99. https://doi.org/10.37508/rcl.2022.n48a507