Fernando Lemos in collection: between the poetics of the superimposed image and the management of form
DOI:
https://doi.org/10.37508/rcl.2025.n54a1341Keywords:
Fernando Lemos, Collecting, Garcia coupleAbstract
This essay aims to analyze the set of works by Fernando Lemos (1926-2019) in the context of the collection of the couple Maria Eugénia (1933-2021) and Francisco Garcia (1915-1985). Through the six works of the Portuguese-Brazilian artist, we will discuss the preponderant themes, languages and artistic supports used by Fernando Lemos, with the aim of understanding the poetics of his work. Through a bibliographical survey of Lemos’ life and work, we will address the surrealist photographer’s encounters and departures and the power of his work, which was not limited to just one language. Otherwise, through his artistic work he made the image of poetry and poetry a method to exist, moving between surrealism and abstractionism. We will also seek to understand how the six works in the Garcia collection, authored by Fernando Lemos, will synthesize the phases of the artist’s work path, his ideals and ideological positions and his relationships with the artistic circuits of Portugal and Brazil. Understanding these images as creative and discursive things within the set brought together by Francisco and Maria Eugênia, we will discuss the collecting practice of this couple, their network of relationships and the taste reflected in the choices made and which synthesize visual composition and aesthetic-politics discourses of artistic pieces.
Downloads
References
ACCIAIUOLI, Margarida. Fernando Lemos: desenho e desígnio. Lisboa: Editorial Caminho, 2005.
BRADLEY, Fiona. Surrealismo. São Paulo: Cosac Naify, 2004.
CARTAS inéditas de Jorge de Sena a Fernando Lemos. Ler Jorge de Sena, [S. l.], 2013. Disponível em: http://www.lerjorgedesena.letras.ufrj.br/antologias/novo-cartas/. Acesso em: 20 maio 2023.
CORRESPONDÊNCIA Fernando Lemos & Jorge de Sena (2022). Ler Jorge de Sena, [S.l.], 2022. Disponível em: http://www.lerjorgedesena.letras.ufrj.br/ressonancias/noticias/correspondencia-fernando-lemos-e-jorge-de-sena-2022/. Acesso em: 20/05/2023.
CUADRADO, Perfecto. Correspondência Fernando Lemos e Jorge de Sena. Lisboa: Fundação Cupertino de Miranda; Documenta, 2022.
FABRIS, Annateresa. Uma poética da estranheza: a fotografia de Fernando Lemos. In: Art Cultura, Uberlândia, v. 16, n. 28, p. 91-110, jan-jun. 2014.
FERNANDO Lemos, atrás da imagem. Direção: Guilherme Coelho. Produção: Nathaniel Leclery e Mariana Ferraz. São Paulo: Matizar Filmes, 2006. Streaming Prime Video.
HOMENAGEM a Fernando Lemos no IMS Paulista. [S.l.: s. n.], 4 mar. 2020. 1 vídeo (1 h 30 min). Publicado pelo canal imoreirasalles (Instituto Moreira Salles). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=HXTW9JZ7LhE. Acesso em: 2 out. 2023.
IV BIENAL do Museu de Arte Moderna de São Paulo: catálogo geral. São Paulo: Prefeitura de São Paulo. Catálogo de exposição, set. 1957.
LEMOS, Fernando. [Sem título]. 1952. Óleo sobre tela. Dimensões: 100 x 73 cm.
LEMOS, Fernando. [Sem título]. 1958a. Tinta-da-china sobre papel. Dimensões: 90,5 x 63,5 cm.
LEMOS, Fernando. [Sem título]. 1958b. Tinta-da-china sobre papel. Dimensões: 45 x 64,5 cm.
LEMOS, Fernando. À sombra da luz, à luz da sombra: fotografias 1949-1952. Catálogo de exposição, jul.-ago. 2004, Pinacoteca. São Paulo: Pinacoteca do Estado de São Paulo, 2004.
LEMOS, Fernando. Des-aceleração. 1991. 1 painel de lajotas de cerâmica pintadas a revólver. Dimensões: 2m x 20m. In: SACRAMENTO, Enock. Arte no metrô. São Paulo: A&A Comunicação Ltda; Prol Editora Gráfica, 2012.
LEMOS, Fernando. Fernando Lemos: à sombra da luz. Fundação Calouste Gulbenkian, Centro de Arte Moderna José de Azeredo Perdigão: Lisboa, 1994.
LEMOS, Fernando. Fernando Lemos: percurso. São Paulo: BEI, 2010.
LEMOS, Fernando. Lá e cá, retrospectiva. Catálogo de exposição, set.-nov. 2011, Pinacoteca. São Paulo: Pinacoteca do Estado, 2012.
LEMOS, Fernando. Série 72. Signos desmemoriados. Momento VI. 1972. Acrílico sobre tela. Dimensões: 80 x 80 cm.
LEMOS, Fernando. Série 73. Signos desmemoriados. Momento I. 1973. Acrílico sobre tela. Dimensões: 120 x 120 cm.
LEMOS, Fernando. Série 73. Signos desmemoriados. Momento XII. 1972- 1973. Acrílico sobre tela. Dimensões: 120 x 120 cm.
LEMOS, Fernando. Teclado universal; outros poemas; cá & lá; poemagens / Fernando Lemos; Prefácio de Jorge de Sena e E. M. de Melo e Castro. - Ed. il. Lisboa: Imprensa Nacional, Casa da Moeda, 1985.
MAIS a mais ou menos. Catálogo de exposição, 3 out. 2019 - 26 jan. 2020, SESC. São Paulo: SESC, 2019.
MARIA Eugênia & Francisco Garcia: uma coleção. Lisboa: Museu Nacional de Arte Contemporânea, Museu do Chiado (MNAC). Catálogo de exposição, dez. 2021.
MATISSE hoje/ aujurd’hui: diálogo com cinco artistas franceses contemporâneos – Cécile Bart, Christophe Cuzin, Frédérique Lucien, Philippe Richard, Pierre Mabille. Catálogo de exposição, set.-nov. 2009, Pinacoteca. São Paulo: Pinacoteca do Estado de São Paulo, 2009.
O BARALHO de Fernando Lemos. Direção: Rica Saito. Produção: Rica Saito; Gustavo Andrade. São Paulo: Temporal Filmes, 2010. DVD.
SCHAPIRO, Meyer. A dimensão humana da pintura abstrata. São Paulo: Cosac Naify, 2001.
VALENTIM, Claudia Atanazio. O mundo visto do exílio: uma leitura da correspondência de Fernando Lemos e Jorge de Sena. In: Convergência Lusíada, Rio de Janeiro, v. 17, n. 19, p. 99-107, 2002.
VELOSO, Caetano. Os argonautas. In: Caetano Veloso (CD). Rio de Janeiro: Universal Music, 1969.
VIII BIENAL de São Paulo: surrealismo e arte fantástica. Catálogo de exposição, 1965. São Paulo: Governo do Estado de São Paulo, Prefeitura do Município de São Paulo, 1965.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lucas Cavalcanti

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in Convergência Lusíada agree with the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC-BY-NC 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors may enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal’s published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
Revista Convergência Lusíada is licensed under a Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.