Fernando Lemos in collection: between the poetics of the superimposed image and the management of form

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37508/rcl.2025.n54a1341

Keywords:

Fernando Lemos, Collecting, Garcia couple

Abstract

This essay aims to analyze the set of works by Fernando Lemos (1926-2019) in the context of the collection of the couple Maria Eugénia (1933-2021) and Francisco Garcia (1915-1985). Through the six works of the Portuguese-Brazilian artist, we will discuss the preponderant themes, languages and artistic supports used by Fernando Lemos, with the aim of understanding the poetics of his work. Through a bibliographical survey of Lemos’ life and work, we will address the surrealist photographer’s encounters and departures and the power of his work, which was not limited to just one language. Otherwise, through his artistic work he made the image of poetry and poetry a method to exist, moving between surrealism and abstractionism. We will also seek to understand how the six works in the Garcia collection, authored by Fernando Lemos, will synthesize the phases of the artist’s work path, his ideals and ideological positions and his relationships with the artistic circuits of Portugal and Brazil. Understanding these images as creative and discursive things within the set brought together by Francisco and Maria Eugênia, we will discuss the collecting practice of this couple, their network of relationships and the taste reflected in the choices made and which synthesize visual composition and aesthetic-politics discourses of artistic pieces.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lucas Elber de Souza Cavalcanti, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Doutorando e Mestre em Artes Visuais, com ênfase em História e Crítica da Arte, pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PPGAV-UFRJ). Especialista em Curadoria, Museologia e Gestão de Exposições pela Universidade Estácio de Sá (UNESA). Designer de Interiores pela Escola de Belas Artes da Universidade Federal do Rio de Janeiro (EBA-UFRJ). Suas pesquisas concentram-se nas áreas de patrimônio, design, artes decorativas e colecionismo nos séculos XIX e XX.

References

ACCIAIUOLI, Margarida. Fernando Lemos: desenho e desígnio. Lisboa: Editorial Caminho, 2005.

BRADLEY, Fiona. Surrealismo. São Paulo: Cosac Naify, 2004.

CARTAS inéditas de Jorge de Sena a Fernando Lemos. Ler Jorge de Sena, [S. l.], 2013. Disponível em: http://www.lerjorgedesena.letras.ufrj.br/antologias/novo-cartas/. Acesso em: 20 maio 2023.

CORRESPONDÊNCIA Fernando Lemos & Jorge de Sena (2022). Ler Jorge de Sena, [S.l.], 2022. Disponível em: http://www.lerjorgedesena.letras.ufrj.br/ressonancias/noticias/correspondencia-fernando-lemos-e-jorge-de-sena-2022/. Acesso em: 20/05/2023.

CUADRADO, Perfecto. Correspondência Fernando Lemos e Jorge de Sena. Lisboa: Fundação Cupertino de Miranda; Documenta, 2022.

FABRIS, Annateresa. Uma poética da estranheza: a fotografia de Fernando Lemos. In: Art Cultura, Uberlândia, v. 16, n. 28, p. 91-110, jan-jun. 2014.

FERNANDO Lemos, atrás da imagem. Direção: Guilherme Coelho. Produção: Nathaniel Leclery e Mariana Ferraz. São Paulo: Matizar Filmes, 2006. Streaming Prime Video.

HOMENAGEM a Fernando Lemos no IMS Paulista. [S.l.: s. n.], 4 mar. 2020. 1 vídeo (1 h 30 min). Publicado pelo canal imoreirasalles (Instituto Moreira Salles). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=HXTW9JZ7LhE. Acesso em: 2 out. 2023.

IV BIENAL do Museu de Arte Moderna de São Paulo: catálogo geral. São Paulo: Prefeitura de São Paulo. Catálogo de exposição, set. 1957.

LEMOS, Fernando. [Sem título]. 1952. Óleo sobre tela. Dimensões: 100 x 73 cm.

LEMOS, Fernando. [Sem título]. 1958a. Tinta-da-china sobre papel. Dimensões: 90,5 x 63,5 cm.

LEMOS, Fernando. [Sem título]. 1958b. Tinta-da-china sobre papel. Dimensões: 45 x 64,5 cm.

LEMOS, Fernando. À sombra da luz, à luz da sombra: fotografias 1949-1952. Catálogo de exposição, jul.-ago. 2004, Pinacoteca. São Paulo: Pinacoteca do Estado de São Paulo, 2004.

LEMOS, Fernando. Des-aceleração. 1991. 1 painel de lajotas de cerâmica pintadas a revólver. Dimensões: 2m x 20m. In: SACRAMENTO, Enock. Arte no metrô. São Paulo: A&A Comunicação Ltda; Prol Editora Gráfica, 2012.

LEMOS, Fernando. Fernando Lemos: à sombra da luz. Fundação Calouste Gulbenkian, Centro de Arte Moderna José de Azeredo Perdigão: Lisboa, 1994.

LEMOS, Fernando. Fernando Lemos: percurso. São Paulo: BEI, 2010.

LEMOS, Fernando. Lá e cá, retrospectiva. Catálogo de exposição, set.-nov. 2011, Pinacoteca. São Paulo: Pinacoteca do Estado, 2012.

LEMOS, Fernando. Série 72. Signos desmemoriados. Momento VI. 1972. Acrílico sobre tela. Dimensões: 80 x 80 cm.

LEMOS, Fernando. Série 73. Signos desmemoriados. Momento I. 1973. Acrílico sobre tela. Dimensões: 120 x 120 cm.

LEMOS, Fernando. Série 73. Signos desmemoriados. Momento XII. 1972- 1973. Acrílico sobre tela. Dimensões: 120 x 120 cm.

LEMOS, Fernando. Teclado universal; outros poemas; cá & lá; poemagens / Fernando Lemos; Prefácio de Jorge de Sena e E. M. de Melo e Castro. - Ed. il. Lisboa: Imprensa Nacional, Casa da Moeda, 1985.

MAIS a mais ou menos. Catálogo de exposição, 3 out. 2019 - 26 jan. 2020, SESC. São Paulo: SESC, 2019.

MARIA Eugênia & Francisco Garcia: uma coleção. Lisboa: Museu Nacional de Arte Contemporânea, Museu do Chiado (MNAC). Catálogo de exposição, dez. 2021.

MATISSE hoje/ aujurd’hui: diálogo com cinco artistas franceses contemporâneos – Cécile Bart, Christophe Cuzin, Frédérique Lucien, Philippe Richard, Pierre Mabille. Catálogo de exposição, set.-nov. 2009, Pinacoteca. São Paulo: Pinacoteca do Estado de São Paulo, 2009.

O BARALHO de Fernando Lemos. Direção: Rica Saito. Produção: Rica Saito; Gustavo Andrade. São Paulo: Temporal Filmes, 2010. DVD.

SCHAPIRO, Meyer. A dimensão humana da pintura abstrata. São Paulo: Cosac Naify, 2001.

VALENTIM, Claudia Atanazio. O mundo visto do exílio: uma leitura da correspondência de Fernando Lemos e Jorge de Sena. In: Convergência Lusíada, Rio de Janeiro, v. 17, n. 19, p. 99-107, 2002.

VELOSO, Caetano. Os argonautas. In: Caetano Veloso (CD). Rio de Janeiro: Universal Music, 1969.

VIII BIENAL de São Paulo: surrealismo e arte fantástica. Catálogo de exposição, 1965. São Paulo: Governo do Estado de São Paulo, Prefeitura do Município de São Paulo, 1965.

Published

2025-07-07

How to Cite

Elber de Souza Cavalcanti, L. (2025). Fernando Lemos in collection: between the poetics of the superimposed image and the management of form. Converência Lusíada, 36(54), 264–288. https://doi.org/10.37508/rcl.2025.n54a1341